Onze klantenservice is geopend

072 20 20 057

winkelwagen
0
item(s)

U heeft geen product(en) in uw winkelwagen.

shipping icon
Gratis verzending. Bij uw bestelling vanaf €50,-
retour icon
Altijd gratis retour. 30 dagen bedenktijd
shipping icon
Klantenservice. Ma. t/m Vr. van 09:00 tot 20:00 uur

Magnesiumtekort. Wat zijn de symptomen en hoe voorkom je het?

Magnesiumtekort. Wat zijn de symptomen en hoe voorkom je het?


Wat is magnesium?

Voordat we van alles gaan vertellen over magnesiumtekort, is het goed om te weten wat magnesium precies is. Magnesium is een mineraal dat het lichaam nodig heeft voor een groot aantal processen in het lichaam, zoals het omzetten van voeding in energie. Daarnaast is magnesium goed voor het behoud van sterke botten en soepele spieren, het draagt bij aan een heldere geest en het vermindert vermoeidheid. En omdat ons lichaam dit mineraal niet zelf aanmaakt, is het belangrijk dat wij het zelf in balans in houden. Hoe je dat doet, vertellen wij in deze blog.


Wat zijn de symptomen van een magnesiumtekort?

Magnesium is een mineraal dat aan de basis staat van vele biochemische processen in het lichaam. Het is dan ook niet vreemd dat een tekort aan magnesium veel uiteenlopende klachten kan veroorzaken. De meest voorkomende symptomen op korte termijn zijn: spierklachten, zoals kramp (veelal in kuiten en nek), gespannen spieren of spierzwakte, maar ook lusteloosheid, migraine, menstruatiepijn, PMS, prikkelbaarheid, een laag libido, zenuwachtigheid en koude handen en voeten kunnen duiden op een magnesium tekort.

Bij een langdurig tekort aan magnesium kunnen de klachten zich ontwikkelen tot o.a. hartkloppingen, spijsverteringsproblemen, astmatische klachten en allergieën, chronische vermoeidheid, angst, een spastische darm, depressiviteit, slapeloosheid, postnatale depressie en versnelde botontkalking bij vrouwen na de overgang.

Dit geeft wel aan hoe belangrijk het is om je magnesiumbalans op orde te houden of te brengen.


Magnesiumtekort voorkomen en aanvullen

Er zijn verschillende manieren om een magnesium tekort aan te vullen of te voorkomen. Het allerbelangrijkste is je voedingspatroon. Deze dient te voldoen aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) magnesium. Een aantal voorbeelden van magnesiumhoudende voedingsmiddelen zijn: bladgroenten, avocado, noten, peulvruchten, zaden en pitten, vette vis, bananen, gedroogde vijgen, tofu en pure chocolade.

Voeding met een hoog gehalte aan fytaat vermindert de opname van magnesium.
Fytaat is een stof die voorkomt in volkoren graanproducten.

Lukt het je niet om voldoende magnesium uit je voeding te halen, dan is het innemen van magnesium tabletten of een andere vorm van magnesium supplementen, zoals magnesium poeder of magnesiumolie, ook een oplossing.

Wat veel mensen nog niet weten, is dat magnesium ook goed wordt opgenomen via de huid. Een magnesiumbad is mogelijk nog effectiever dan inname van magnesium supplementen. Magnesium wordt extra goed opgenomen via de voeten en oksels (magnesium deodorant). Probeer bijvoorbeeld eens een voetenbadje met magnesium badkristallen. Deze hebben een hoge concentratie magnesium (47%) en lossen makkelijk op in water. Magnesium in een voetbad heeft als bijkomend voordeel dat het de voeten ontspant, het helpt afvalstoffen afvoeren, het zuivert de huid en maakt de huid heerlijk zacht.


Zechsal Magnesium

Nu je weet dat magnesium goed wordt opgenomen via de huid, hebben wij een aantal producten op een rijtje gezet die je mogelijk ook interessant vindt:

Zechsal magnesiumolie spray

Deze magnesiumspray heeft een hoog geconcentreerd (31%) vloeibare vorm van magnesiumchloride, opgelost in water. Magnesiumolie wordt veelal gebruikt om kramp te voorkomen en te bestrijden, bijvoorbeeld tijdens het sporten. Het insmeren met magnesiumolie werkt zeer effectief en het helpt direct.

Zechsal magnesiumolie druppels

Magnesiumduppels zijn geschikt voor inname en een stuk vriendelijker in gebruik dan magnesiumtabletten. Je kunt de druppels eenvoudig toevoegen aan je dagelijkse voeding. Bijvoorbeeld in een smoothie, koffie of thee, of in yoghurt. De druppels zijn gemaakt van magnesiumchloride en water. Deze natuurlijke vorm van magnesium is goed op te nemen in het lichaam. Het pipetflesje van 30ml past in vrijwel iedere tas, dus ook handig voor onderweg.

Zechsal magnesium gel

Magensiumgel wordt veel gebruikt door sporters en tijdens (sport)massages. Magnesium heeft een positief effect op onze spieren. Het helpt spieren ontspannen en herstellen. De gel kan voor, tijdens en na inspanning toegepast worden.

Wat nog niet veel mensen weten, is dat je magnesiumgel kunt toevoegen aan je tandpasta. Magnesium maakt je tanden namelijk sterk en je tandvlees gezond. Daarnaast maakt het je tanden bijzonder glad. Mogelijk moet je wel even wennen aan de zoute smaak van de magnesiumgel.

Zechsal magnesium deodorant

Een magnesium deodorant heeft meerdere voordelen. Naast de effectieve opname van magnesium via de oksels, werkt magnesium antibacterieel en het reguleert de transpiratie zonder de kliertjes te verstoppen. De prebiotische werking stimuleert de goede bacteriën, voert afvalstoffen af en beschermt tegen transpiratie en transpiratiegeur.

Zechsal magnesium bodycream

Deze fijne magnesium bodycream combineert de heilzame werking van puur magnesium met de verzorgende eigenschappen van shea butter. De cream is voor meerdere doeleinden te gebruiken. Zo is het speciaal geschikt voor de verzorging van geïrriteerde huid, het voorkomt droge huid én het ondersteunt je magnesiumbalans. Daarnaast is het geschikt voor het hele lichaam, inclusief het gezicht, en het wordt vaak gebruikt als handcrème. Ook is de magnesiumcream te gebruiken in combinatie met de magnesiumolie en de magnesiumgel van Zechsal. Bijvoorbeeld na een magnesiumbad. Vanwege de milde samenstelling is de cream ook uitstekend te gebruiken bij kinderen.

web-monitoring-ok